Cibes, ett av världens största företag inom lågfartshissar är på stark uppgång. År 2018 gick företagets omsättning över den magiska miljardgränsen. Nu lanserar Cibes en ny logotyp som går i linje med företagets positiva utveckling.
På senare tid har Cibes växlat upp expansionstakten i Asien och Europa och utvecklingen av nya produkter har gått på högvarv. Cibes lansering av en ny logotyp markerar företagets positionering som en modern och trendmedveten aktör med höga kvalitets- och designambitioner.
”Förra året bröt vi den magiska miljardgränsen i omsättning, vilket är ett tydligt bevis på att våra investeringar världen över har burit frukt. Den nya logotypen är ett sätt att visa omvärlden och våra anställda att vi växer och följer med i den moderna utvecklingen inom arkitektur och inredning”, säger Chris Roggeband, Sälj och Marknadschef på Cibes.
Cibes nya logotyp är designad av det holländska företaget Matisse och kombinerar enkelheten i skandinavisk design med känslan av den vertikala rörelsen i en hiss. Logotypens stigande ”e” är både en lekfull anspelning på hur siffrorna på hissens våningsvisare rör sig under färd och ett uttryck för ett företag som går starkt uppåt. Logotypens utseende är helt nytt men företaget har valt att behålla Cibes karaktäristiskt orangea kulör.
”Orange är en färg som uttrycker glädje, energi och kreativitet. Vi ville behålla färgen för igenkänningens skull. Vår tagline ’bringing people together’ är däremot helt ny och visar vad vi vill att våra hissar skall göra, nämligen att skapa nya mötesplatser där människor kan träffas och umgås. Temat går också igen i ett antal filmer som kommer att släppas vid lanseringen av vår nya logotyp”, fortsätter Chris Roggeband.
Den gamla Cibeslogotypen, som fokuserade på styrka och lyftkraft, har funnits med sedan företaget grundades 1947 av civilingenjör Bertil Svedberg. Då tillverkade och sålde man lyftanordningar för den inhemska industrin. Numera tillverkar Cibes skruvdrivna personhissar, som till 80% går på export. Det går starkt uppåt för Cibes, som nu har en ny visuell identitet som matchar företagets positiva utveckling.